חיפוש
חיפוש

חוזר הפג בקהילה

המעקב והטיפול בילודים מורכבים ובפגים עם שחרורם מאשפוז לקהילה

קישור לחוזר הפג בקהילה 2016

נובמבר 2014, עמותת לה"ב הניחה על שולחן ועדות יום הפג בכנסת את נושא הטיפול בפג בקהילה. העלנו והדגשנו את החשיבות בהתערבות התפתחותית מוקדמת עם שחרורו של הפג מהפגייה ועל הצורך של ההורים והמשפחות ברצף טיפולי מקצועי שיענה על תחושת הואקום שנוצרת לאחר השחרור ממעטפת הפגייה. 

בעקבות הועדות באותו היום התבקשנו לערוך סקר בנושא אשר בוצע במהלך דצמבר 2014, בקבוצת הורים לפגים ברשתות החברתיות. מהסקר עלו קשיים בטיפול בפג ובמשפחתו ובהכרה של הצרכים המיוחדים הרפואיים והתפתחותיים של הפג בטיפות החלב, בקרב רופאי הילדים הראשוניים וכמו כן בתורים למכוני התפתחות הילד

מהסקר עלתה תמונת מצב מדאיגה שהובילה את משרד הבריאות, ד"ר צנגן העומד בראש איגוד הניאונטאולגים לגבש חוזר שיסדיר את המעקב והטיפול לאחר השחרור מהפגייה

חברות הועד המנהל של עמותת לה"ב היוו חלק מגיבוש החוזר מהיבט של הצרכים של המשפחות. יעל שמעיה (יו"ר וועד מנהל העמותה) – דיאטנית פגים ושירי קרטין (חברת ועד מנהל) – פיזיותרפיסטית ניורו – התפתחותית שימשו גם כיועצות מקצועיות בתחומן. 

כעבור שנתיים של עבודה על החוזר, ביום הפג 2016, החוזר יצא לפועל והביא בשורה להורי הפגים. 

 

ראשית החוזר מגדיר לראשונה את כלל הבדיקות, ההדרכות והטיפולים שהפגים זקוקים להם לאחר השחרור מהפגייה. 

שנית, החוזר הכליל את כל אוכלוסיית הפגים (המורכבים והרגילים) כאוכלוסייה בסיכון עם צורך במעקב מיוחד בתחילת חייהם. חידוש נוסף הוא הגדרה של הילוד המורכב – פג יכול להיוולד לאחר שבוע 32 ועקב סיבוכים בפגייה להיכלל תחת הגדרת פג מורכב ולקבל את הזכויות הנלוות לכך. 

החוזר הדגיש את נושא ההתערבות המוקדמת על ידי ריבוי מפגשים רפואיים, התפתחותיים ותזונתיים בחודשים הראשונים לחיים. 

לסיכום – החידוש בחוזר :

  1. רצף טיפולי ורפואי מהאשפוז בפגייה למעבר הביתה בקהילה (שימו לב לאחריות רופא הילדים שלכם כמרכז הטיפול בפג). המלצה להורים להירשם אצל רופא הילדים וטיפת חלב לפני מועד השחרור ולהעביר חומר רלוונטי שיאפשר רצף טיפול. 
  2. מפגש ראשון עם רופא הילדים מרכז הטיפול – תוך שבועיים מהשחרור. 
  3. כל הפגים יקבלו הערכה של פיזיותרפיה תוך 3 חודשים (פגים מורכבים תוך חודש)
  4. פג מורכב יקבל הערכה תזונתית תוך חודש ממועד השחרור מהפגייה. כמו כן, מוגדר באופן ברור אילו פגים זקוקים גם להערכה תזונאית ללא קשר לשבוע ומשקל הלידה (תוך 3 חודשים). 

עמותת לה"ב מברכת על צאתו של חוזר חשוב זה ומזמינה את הורי הפגים לשאול שאלות דרך הקו החם וקבוצת הפייסבוק ולדרוש את זכויותיכם וזכויות הפגים שלכם. אנחנו כאן לסייע בהפיכת החוזר למציאות בשטח.

מידע חשוב להורים

הפרוייקטים שלנו

בוט לה"ב
he_IL
דילוג לתוכן